Jippa hallo, jippi kajej!!

(Har haft roligt hela dagen!! Bonanza har "tävlat" i klass 1 för första gången!! Det var skit snygg bruden!! Både matte och ja är så stolta över er!!! Klart ni ska ställa upp i kanalettan nu på torsdag, träning ger färdighet som man brukar säga! Och ni fick ju ihop poäng till ett tredje pris! Det är ju super bra ju!!

Så ligger läget til då! Idag höll Ingela en tävlingstränings kurs för alla som ville testa på klass 1,2,3, elit och appel lydnad. vi började kl halv 10 med att ta en fika, (matte fika, ja fick sitta kvar i bilen som alltid, *surar*)
sen vandrade vi ner till plan för att anmäla oss, som vanligt fick ja släppa med matte för hon hade fullt upp med att spana efter ormar. (Ja ville bara hjälpa till men matte bidde bara sur, tydligen ska en hund inte dra i koppel.) 
Vi hade lottning och matte lyckades dra ben nr 7 av 8 stycken, vilket i mina ögon var ett bra nr, man hann ju sova massor innan det blev vår tur. 


Men... något sorligt hände. Matte listade ut varför ja alltid springer förbi när vi tävlar och inte när vi tränar. Fy sjutton (för att använda barnvänliga ord) 
hon kom på mig idag, när hon tränade inkallning när hund 6 tävlade. När matte tränar och kan "mangla" upp mig sätter hon alltid mitt koppel runt halsen och när vi ska tävla gömmer hon alltid undan den i fickan eller sånt. Så idag vart ja manglad, flera gånger när hon träna inkallning. Ja anade inte att hon kommit på mig fören det var försen. Hon är smartare än va man tror. (ska ja vara stolt eller irriterrad över att hon kom på mig?) 

    
Vi fick besök av en liten grönsak, söt eller hur. Tur att det inte var jätte varianten för då skulle matte ha skrikit högt och sprungit ut över plan för att aldrig mera synas till:)
Till sak, Ingela som vet om alla mattes fel och brister gav... ä... va heter det nu igen... jaja, snäll kritik. Vilket vi behövde för matte gjorde massa små fel hela tiden. Ja menar, det är klar man nosar på marken när matte har slängt ut massa godis på plan och vem skulle inte vrida på sig och trampa när matte har tvingat en att ligga i ett svartmyrrebo strax innan platsläggningen. Nu får se resultaten och så får ni läsa mina förklaringar också varför matte bettet sig som hon gjort.



(Har alla läst? Inte...? Vadå det går inte att läsa? Det syns ju klart och tydligt... nej vänta, det är benet som syns klart och tydligt. Sorry blev lite distraherad. Ja skriver dem istället.)


Platsläggande betyg 7,5 poäng 22,5 dk kommando, rulla 6, trampar, orolig, dk upp.
(skrev ju ovan, matte tvingade mig ligga i ett myrbo, de var överallt. De syndes bara inte då min päls är svart.)
Tandvisning betyg 10 poäng 10
Linförighet betyg 7 poäng 28 bra start, tänger vä sv släpp hö sv. framför, halt bra, hö halt, fladdrig, brist i konc fm spr, nosar, bra avslut.
(det låg köttbullar på hela plan, ja trängde pga att matte släppte ett köttbullespår. Gösses kvinna, vi är inte ute i stor skogen. Vägen ligger 20 meter bort.)
Läggande betyg 8,5 poäng 17 sitter bra, sakta ned, hårt kommando, sakta upp
Inkallning betyg 9 poäng 27 kliar, bra tempo emot förare bra av slut
(myror igen och matte lärde sig mitt knep så det var ingen idée att sprigna förbi)
(hon sprang inge förbi, första gången på en tävling sen hennes första tävling!! Ja är såååå lycklig!!!)
Ställande betyg 0 poäng 0
sitter något framför start sätter sig
(ja var trött i tassarna, vem orkar stå upp efter att ha utfört fem olika moment där man måste stå nästan jämt)
apportering betyg 6,5 poäng 6,5 nosar, tar före, släpper
(det var som Ingela sa, när man stoppar en träbit framför näsan vill man slicka och bita. Men bästa betyg någonsin!!!!)
Hopp över hinder betyg 8,5 poäng 17 bra hopp, rusar förbi förare, segt sitt
(va kan man säga, matte har inte listat ut att koppel grejen även gäller för hoppet, hehe)
Helhetsintryck betyg 8 poäng 8
Summa 136p

Kanske inte vårt bästa hittils men ja är väldigt nöjd över mattes insats, nästa gång ska gå ännu bättre!

(min matte lider av storhetsvansinne...) och bestämde sig för att även anmäla oss till klass 2. Men hon gjorde det med ett leende som tur va. Men ja kände ändå pressen på mig, ja vill ju inte skämma ut oss. (hehe... eller not sånt:)
OK, här kommer klass 2ans resultat.

Platsläggning betyg 7 poäng 28 rullar 5, trampar, orolig, kryper
(matte försvann in bakom ett plank och kom inte tillbaka på tre minuter, klart ja blev orolig, hon tappar ju för guds skull bort sig på våran toalett...)
Frtitt följ betyg 7 poäng 21 ss start. bra start, tränger vä sväng, släpp hö sv, ss halt,segt sätt, håller position, släpper helt um, nosar språng, fin övergång till vanlig marsch, ss avslut
(Köttbullar, öma fötter och annat som ja änvänt hittils som ursäkt:D)
Läggande betyg 0 poäng 0 sitter lite framför, bra start, lägger sig ej
(*rycker på axlar*, va ska man säga:)
Inkallning med ställande betyg 0 poäng 0 ss start, trampar, bra tempo
(ja stannade inte hihi, hon använde ett kort hårt ord men ja lyssna inte. Hade fullt upp med att leta efter Puckohunden. Och vem har tid att stanna mitt i en rusning?)
Rutan betyg 0 poäng 0 bra tempo ut, slarvigt upttag, springer förbi förare, tappar
(hämta pinne!! Rusa runt massa!!!)
Hopp över hinder betyg 0 poäng 0 islag
(ja råkade även skippa sittandet och hoppa tillbaka på en gång i stället. Varför sitta när man kan hoppa?)
Fjärrdirigering betyg 0 poäng 0 Segt ned. sitter ej
(orkade inte sitta upp, var mycket skönare att ligga kvar.)
Helhetsintryck betyg 5 poäng 5 okoncentrerad
  
 
Summa 54p


Ja och matte är så stolt!!!! 54 av 200p, en bra början eller hur? Med tanken på att vi inte tränat på något av det ordentligt! Men nu vet vi hur det är när vi väl ska börja i klass 2, kan knappt vänta!!!

Dessa var de mest kameraskygga i gruppen, men matte fångade dem, efter mycket om och men.

Kanalettan nästa torsdag, vi kommer vara där! Det kan ni lita på!!

 

Jag är fattig bonddräng, men jag lever ändå. 
Dagar går och kommer, medan jag knogar på.
Harvar, sår och plöjer, mockar, gräver och bär.
Går bak mina oxar, hojtar visslar och svär.
Jag är fattig bonddräng, och jag tuggar mitt snus.
Och när lörda'n kommer, vill jag ta mig ett rus.
Sen, när jag blitt livad vill jag tampas och slåss.
Vila hos en flicka vill jag också, förstås.
Sen, så kommer sönda'n, och då vill våran präst,
att jag ska i kyrkan, men då sover jag mest.
Prästen kan väl sova hela måndagen men,
för en fattig bonddräng, börjar knoget igen.
Så går hela veckan, alla dagar och år.
Jag går med min lie, och jag plöjer och sår.
Jag kör mina oxar och jag hässjar mitt hö.
Harvar, gnor och trälar, och till sist ska jag dö.
Står där, fattig bonddräng invid Himmelens port.
Lite rädd och ledsen för de synder jag gjort.
Man ska inte supa, hålls med flickor och slåss.
Herren, Gud i Himlen, är väl missnöjd förstås.
Men, då säger Herren: Fattig bonddräng, kom hit.
Jag har sett din strävan och ditt eviga slit.
Därför, fattig bonddräng, är Du välkommen här.
Därför, fattig bonddräng, skall Du vara mig när.
Åh, jag, fattig bonddräng står så still inför Gud.
Och sen klär han på mig den mest snövita skrud.
Nu Du, säger Herren, är ditt arbete slut.
Nu Du, fattig bonddräng, nu får Du vila ut.




Lycka till Ingela!!!


Kramar till er alla!//Sasha


Kommentarer
Postat av: Tudor

Tja bruden. Tudor här. En av dom svarta snyggingarna eller den snyggaste. Dom där jäkla myrorna lade min matte mej i. Men hallå här är man schyst o gör massa konster på kommando o så blir man belönad så. Nej vi får lista ut hur vi ska stoppa våra mattar. Upp till kamp!!!

Nospuss. (men säg inte det till min matte. jag får inte umgås med sånna som dej)

2009-07-30 @ 21:10:18
URL: http://goldenmudi.info.se
Postat av: Bonanza

Vilka fina ord om mig och matte.Tack så mycket! Vi är tacksamma för peppningen och eran positiva attityd till allt.Trodde hon skulle tuppa av där en stund! Tyckte det va dax att lägga mig vid hindret för att hon skulle få en kick(av att bli sur)Jag är nöjd med hur hon skötte sig och nu kan det ju bara bli bättre om jag får ut henne igen.Hon muttrar om hinder och liggande. Som tur är har hon taskigt minne och kommer snart att glömt det hela.Kram

2009-07-30 @ 21:48:39
URL: http://www.lornahanell.se
Postat av: Ingela

*haha* Tack du Malin det går nog åt!!! Jag tycker ni skötte er jättebra i dag! NI är så duktiga och har utvecklats så mycket. Och visst var B duktig?? Skitbra! Kram till er

2009-07-30 @ 23:29:05
URL: http://ostanvindens.se
Postat av: Veronica O SnyggSune

Hej Malin och Sascha!!!

Ja,vi har inte roligt just nu.

Får nog vänta minst en vecka till innan vi kan börja träna och vi längtar (både efter träning och till er våra tränings kompisar)

Vad roligt ni har haft igår hoppas att det kommer fler tillfällen.

Kramiz

2009-07-31 @ 07:40:43
URL: http://www.cockergrabbarna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: