);

Sasha är inneliggande på Valla djurklinik just nu och jag är olycklig :(. Visst så är det bra att hon får den vård hon behöver och att hon är på ett säkert ställe. Men jag saknar henne och är så orolig att de kommer hitta något allvarlig. Den jobbigaste rösten säger - Tänk om hon inte kommer hem igen );.

Jag vill ha hem min bebis :(.
Men jag ser hellre att hon är inneliggande än att hon är hemma och bajsar blod och spyr upp allt hon äter.
 
Så, ni vill säkert veta vad som hänt så här kommer historian (i alla fall det jag vet)
  • I tisdagsmorse var hon lite lös i magen och på kvällen var avföringen även lite gulfärgad.
  • På onsdagen så var hon ännu lösare i magen, men det var inte så att hon var tvungen att springa ut var 5:de minut för att skita. Det var tarmslem i avföringen.
  • Torsdagmorgon var hon tvungen att gå ut vid 5-tiden och då spydde hon även galla (gul). Sen efter det så matvägrade hon och bajs uteblev. Sen på kvällen spydde hon igen (så klart var jag inte hemma) och mamma sa att spyan såg röd ut. Ungefär som om det var blodblandat. Jag ringde veterinären och fick råd om att ge ris och  torsk.
  • På fredagen ringde jag veterinären och fick tid nere i Viken. Jag ville helst få reda på om det var stop i tarmen eller om den var tom. Veten tog parametrar och det ända som var onormalt var lite blod i ändtarmen. H*n trodde att hon hade en infektion i tarmen och då hon bajsat ut slemet i ändtarmen och det var därifrån blodet kom ifrån. H*n tyckte att vi skulle avvakta över helgen, svälta hela fredagen (bara vatten och druvsocker), sen så skulle hon få testa äta ris lör-sön 4 ggr om dagen och jag fick ha lite buljong på. Dessvärre verkade hon så pigg och hungrig att vi gav henne lite ris på fredagskvällen. Allt såg bra ut.
  • Lördagmorgon typ kl 5 så spydde hon. Lite ris kom upp. Sen så drack hon lite vatten och spydde strax upp det. Och så fortsatte det, så fort hon drack något så kom det upp, hon fick behålla vattnet 1 timma som längst. Några timmar senare hämtade pappa posten och tog med Sasha. Hon satte sig då för att bajsa. Jag rusar ut för att undersöka avföringen. Var redan där orolig, hon hade inte fått någon mat på 2 dagar, vad skulle hon då bajsa ut?
 
Lite små panik när jag ser något svart rinna ut ur baken. Min första tanke är blod så jag går in, ber Lellan ta fram telefonnumret till Valla djurklinik. Jag fick en tid vid 2-tiden, det var längesen timmar har känt så här långa :(.
 
Väl på plats så fick jag ta urinprov (bäst att passa på då hon alltid kissar när hon kommit ut ur bilen). Sen så fick vi gå in i ett rum på en gång då vi inte vet om det var smittsamt. Därefter kom en vårdare och tog anamnes. Sen blodprov och det var så synd om min bebis. Hon är ju så duktig min lilla vovve. Hon stod stilla och lyssna på mig. Tempen var inga problem trots hon hade ont i baken. Och när de skulle ta blodprov så fick de inte tag på en ven så de fick byta ben. Men hon pep och alla vet hur ont det gör i mattes hjärta då.
Hon stod med huvudet gömt i min arm och lutade sig mot mig. Sen när de fick blod så blev hennes huvud så tungt att jag nästan trodde att hon däcka på plats.
 
Medans de analyserade blodet fick hon röntga sig. Även där inne var hon jätte duktig. Vi fick traggla lite när hon skulle ligga på sidan. Men hon fick inte panik eller så utan när hon låg så låg hon ned. Men vi skulle även röntga när hon låg på rygg... det var inte lika lätt då hon har en ganska spetsig ryggrad. Men vi fick göra vad vi ville, jag sa åt henne att ligga stila (visst höll jag om henne och klappade om henne där jag höll fast henne) och hon bara låg där.
Sen blev det lite vila i några minuter och sen så kom de och släppte bomben!!! (en liten bomb, det kunde varit värre). Det ända som var annorlunda i blodprovet var att hon var på gränsen till uttorkning och på röntgen syntes det att alla tarmar var irriterade (tjock tarmvägg). Så de ville ha kvar henne över natten för att vätskaupp henne igen samt röntga med kontrast. De ville se om det var stopp i tarmen och med kontrast så får de en skarpare bild över tarmen och de ser tydligt om det finns något stopp.
Jag trodde att de skulle få problem med Sasha när vi skulle lämna henne (ni vet, att hon skulle dra efter oss och vägra följa med vårdaren)
Men icke, Sasha och vårdaren gick först och de vet vänster och vi vek höger och Sasha märkte ingenting. Så på så sätt var det väldigt skönt.
 
Jag har suttit och väntat på ett sms från dem och jag fick det nyss. De skrev att Sasha mådde bra med tanken på omständigheterna och att hon inte spytt alls. De skulle även ringa imorgon mellan 10-14 och berättar lite mera. Så jag känner att jag kan gå och lägga mig nu utan att oroa mig för mycket.
 
Så nu går jag och lägger mig.
Puss på er alla!!!
Malin
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: